Så kan du hantera psykisk ohälsa – med hjälp av yoga

En miljon svenskar ägnar sig åt yoga eller annan kontemplativ träning. Allt fler längtar efter att må bra. En väg är compassion – att stärka sin inre trygghet med avslappning och kunna bli ett stöd för andra. Yogaläraren Sara Granström Powiecki och psykologen och forskaren Christina Andersson närmade sig ämnet från var sitt håll, och möttes i boken Yogahjärnan.

Text: Madeleine Walles
Foto: Hannah Hedin

När buddhistmunken Björn Natthiko Lindeblad avslutade jordelivet i januari, lämnade han efter sig många kloka citat. Ett av dem lyder: ”Meningen med livet är att hitta sin gåva och att sedan ge bort den.”

Bara dagar efter beskedet om hans bortgång, får jag boken Yogahjärnan i min hand. Den handlar om compassion, ett ord som enklast kan beskrivas som medkänsla. Bokens huvudbudskap är, precis som Natthikos, att vi ska finnas för varandra!

Hur når vi då dit? Jo, genom att närma oss balans fysiskt, mentalt och känslomässigt. När vi själva tar hand om vår helhetshälsa, kan vi öppna oss för omvärlden och höja vår medvetenhet. Yoga är en väg. Det handlar om att ta udden av stress, genom en kombination av fysiska övningar, andnings- och närvaroträning.

Författarna till Yogahjärnan kommer från två olika världar, men har mötts i arbetet med att sprida kunskap om att vi kan träna hjärnan att känna trygghet som påverkar oss både fysiskt och psykiskt. Att vi gör vårt jobb på yogamattan för andras skull!

20220401-Christina-Andersson-1080.jpgForskaren Christinas stora område på Karolinska insti­tutet är att lära sig att förstå stress.

En läkande kraft

Sara Granström Powiecki är yogalärare och en av grundarna till Yogayamas utbildningsverksamhet för yogalärare i Stockholm. Christina Andersson är legitimerad psykolog och doktorand vid Institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska institutet. De möttes i yogarummet, då Christina gick en utbildning ledd av Sara 2014. Två kvinnor med olika yrkesbakgrund, men som båda funderat över vad det innebär att må bra och att leva fullt ut. Och kommit fram till att yoga hjälper människor att närma sig det meditativa.

– Jag kommer ihåg när jag började med yoga för 20 år sedan, säger Sara. Från början var det ett fysiskt komplement till annan träning, men ganska snabbt upplevde jag den inre utvecklingen och i det ögonblicket blev det oerhört intressant för mig! I närvaroträningen räcker det med basala saker som att känna fötterna mot underlaget, eller andningens rörelse i bröstkorgen.

Christina nickar och tillägger:

– Det handlar om en emotionell förnöjsamhet, att känna inre ro som ger trygghet. Då klarar vi av det som är svårt och smärtsamt. Det bli en läkande kraft.

I takt med att den moderna psykologin och forskningen närmat sig nyttan med avspänning, öppnades nya dörrar. Sara och Christina fann vägen till ett samarbete som resulterade i en bok.

– Det var spännande att Christina med sitt psykologikunnande och sin forskningsbakgrund gjort samma koppling som jag, nämligen att vi kan dra nytta av yoga för att hantera psykisk ohälsa, säger Sara.

Ta in sin omgivning

Hon berättar om en kvalitativ studie med 25 personer som under nio månader fick utöva hathayoga (kroppspositioner, andningsträning och meditation) regelbundet. Via frågeformulär och HRV, hjärtfrekvensvariabilitet, kartlade man personernas återhämtningsförmåga och hur de upplevde relationen till sig själva och andra. Resultatet är exakt vad compassion handlar om – att kunna se en stor förändring hos sig själv, öppna upp och ta in sin omgivning.

Vi gör förstås yoga för att själva må bra, och när en ökad balans infinner sig ger det orken och förmågan att även ta in omvärlden!

– Det känns spännande att forskningen lyfter detta allt mer, säger Sara. Och att vi kan mötas i något som yogatraditionen under väldigt lång tid haft som mål att utveckla, vår förmåga till koncentration och närvaro.

– Jag hoppas att Christina och jag kan bidra från var sitt håll till att nå ut med kunskapen om vilken hjälp det är att jobba med andning och vad som händer i kroppen, i nervsystemet, när vi utövar yoga.

För Christinas del har det blivit tydligare att det som innefattas i yogatraditionen har kommit in i psykisk behandling för att vi ska må bra.

– Vissa saker uppstår när du gör ditt jobb på yogamattan. Du får en medvetenhet och en positivitet. Det vill vi sprida! Som världen ser ut idag, vill många ha compassion i sitt liv. En kropp som mår bra och relationer som mår bra.

20220401-Sara-Granstrom-Powiecki-1080.jpgYogaläraren Sara vill ta ner yogan på en nivå som passar alla. Yoga handlar inte om avancerade positioner, menar hon.

Övning i välmående

Boken Yogahjärnan bygger på djupgående studier och är mer en kursbok än en coffee table-bok, men lätt att ta till sig. Även de som aldrig tidigare närmat sig en yogamatta har all anledning att bli nyfikna. För det handlar om att öva sig i välmående. Ställa sig frågan: Varför gör jag det här? Just det påminner Sara sig själv och sina yogaelever om regelbundet, för har du den frågan med dig vet du hur du bäst ska investera din tid.

Yoga utan krav

Enkelt uttryckt kan man säga att boken vänder sig till alla som vill må bra. Utöver att belysa allt från att hantera livets utmaningar till att känna trygghet och lycka inombords, finns här färdiga yogaprogram med övningar för alla. Ja alla! Sara och Christina är måna om att plocka ner yogan från en nivå där den kanske för många uppfattas som omöjlig eller ouppnåelig med avancerade fysiska positioner.

– Du behöver inte kunna stå på huvudet för att utbilda dig till yogalärare, säger Sara. I slutänden handlar det om närvaro, den faktorn blir avgörande för din yogautveckling.

Christina tror att de som är intresserade av personlig utveckling och läser böcker om psykologi, kan tycka att deras sätt att belysa yoga är nytt och spännande. Och kanske de som arbetar inom vårdande yrken, för att bättre förstå andra personer.

– Jag tror att Yogahjärnan passar alla som vill kunna mer om läkande krafter, säger hon.

Sara har sedan barndomen varit intresserad av andlighet, alltid haft behov av att skapa kontakt med sitt inre och med något utanför sig själv. När hon efter en lång och brokig väg hamnade på yogamattan blev hon såld direkt, då hon kände att hon jobbade med sig själv på alla plan. Sedan hon blev mamma för två år sedan, är det mer utmanande att hitta egentid på yogamattan, men hon njuter av morgonstunden med sig själv, oavsett hur lång den blir.

Christina har skapat en yogastund hemma med stillsamhet i meditation, andningsövningar och yinyoga, som komplement till ett fysiskt utomhus­liv. Hon har även skapat yogagrup­per i sitt arbete på BUP.

– Som psykolog vill jag gärna visa att yoga inte kräver fysiska positioner i början, de kan komma naturligt sen. Om du är stressad kan kraven med positioner stressa kroppen mer. Jag brukar därför tipsa om att börja med andningsövningar eller meditation. Succesivt återfår du kraft och kan mer och mer följa ett yogaprogram.

– Att utveckla yogahjärnan handlar om att bygga upp ett flexibelt mentalt tillstånd och styrka i kroppen, det kan hjälpa att skapa ett liv där du mår bra. Få upp muskulaturen i kroppen, känna hjärtat pulsera, men också få tillgång till trygghetssystemet genom avslappning. Psykologiavsnitten i boken bidrar till att sätta ord på allting som man upplever i sin yogapraktik, allt från lycka och hur vi kan träna vårt välmående.

Tänk vilken tillgång!

Det finns behov av att göra yogan mer tillgänglig poängterar Sara och Christina, visa hur mycket den har att ge oss alla.

– Den skapar utrymme och då menar jag inte bara rörelsemässigt utan även mentalt, säger Sara. Yogan hjälper oss att bli av med stress och överstimulering, det skapar en balans som ökar kapaciteten att se mer av det som finns runt omkring.

Hon har själv upplevt stunder av ”vidvinkelperspektiv”.

– Det är inte magi, det handlar om att hjälpa sig själv att ta udden av överskottsstress för en stund. När lugnet infinner sig blir du mer tillgänglig, du ser vad andra brottas med och orkar finnas som ett stöd. Tänk vilken tillgång det finns i detta!

– Compassion är ett av mina stora kall, säger Christina. Jag läste sociologi när den stora utbrändhetsvågen kom runt år 2000 och har varit nyfiken och utforskande i detta samhällsproblem. I samma veva började jag med yoga och sedan dess har mitt stora ämne i forskningen på Karolinska institutet varit att förstå stress.

– Det handlar om att ha goda relationer till sig själv och till andra, finna tillit. Det är intressant att tala om detta i Nära, för compassion hör ihop med att vara öppen i tron på att det finns något större som bär oss, med stor ödmjukhet och respekt. Vill du ha en bred och nyfiken syn på livet, är compassion en fin grund att utgå ifrån.

Ta udden av stress

Visst låter det underbart att tänka sig en ström av godhet och omtanke i vår lite stökiga värld!

– Vi menar att man kan öka sin kapacitet för dessa kvaliteter genom att bland annat ge utrymme för medvetna andetag och närvaro, säger Sara. Det är något som finns tillgängligt för alla. Yogapraktiken är mycket effektiv i att börja bygga upp vår ”ro-styrka”.

– Andningsövningar, kroppsbaserade rörelser och guidade meditationer kan ta udden av stress och ge balans. Du har säkert haft sådana stunder – men vi kan öva oss i att ha det oftare!

Fler artiklar

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Få alla våra nyheter direkt i din inkorg, varje vecka:

Jag har läst och godkänner villkoren.
Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.