Så målar du en ikon!

Alexander Deriev är en av världens främsta ikonmålare. Han målar ikoner på beställning till kyrkor och kapell runt om i världen. Här får du hans bästa tips så att du kan göra din egen ikon!

Text: Donald Boström
Foto: Ewa Stackelberg

En ikon består av fyra eller fem lager. Bas, grundning, färgskikt, skyddande skikt och i vissa fall ramverk.

Börja med att välja trä, säger ikonmålaren Alexander Deriev. Träet ska vara torrt, tätt och utan kåda. Bäst lämpat, men också dyrast, är platan (ett stort lövträd på norra halvklotet som kan bli 40 meter högt), palm och ek.

I Sverige används i huvudsak lind, men björk, ask och bok fungerar också utmärkt. ”Men allra bäst är MDF-skivor”, säger Alexander med ett leende. ”Pressat trä är enkelt att preparera”. (MDF-skivor kan köpas på byggmarknader, red:s kommentar).

Vanligtvis limmas träet i stavar till önskad storlek, det slippar man med MDF, de spricker aldrig och deformeras inte heller oavsett storlek. Många professionella ikonografer använder MDF-skivor idag. Dock inte Alexander, som av romantiska skäl och för skönhetens skull, arbetar vidare med riktigt trä. ”Köp gärna gamla möbler. Gamla bord, stolar och byråer är vältorkade och fungerar utmärkt”, menar Alexander.

Välj den sida av trät du ska arbeta på. Gör sedan följande process:

Första lagret, bas:
Täck bildsidan med ett mycket tunt tyg, av typen gasbinda, indränkt i gelatin. Tyget kallas Pavoloka.

Andra lagret, grundning:
Denna grund kallas gesso eller leukas. Blanda vit krita med vatten, djurlim, fisklim eller gelatin under uppvärmning med ett par droppar linolja. Använd pensel och palettkniv för att applicera detta på ytan. Äggtemperafärgerna är relativt transparenta, därav enfärgad vit grund. Detta är en process som tar minst tre dagar.
Till Gesso behövs följande:
Gelatin, pulver gjort på vit krita, tunt linne eller gasbinda, palettknivar, grovt och fint sandpapper, mejsel

Tredje lagret, färgskiktet:
Nästa steg är att måla varierande färger i enlighet med den skiss som du redan gjort. Gå sedan vidare med skuggor, därefter andra detaljer. Vanligtvis följs en prototyp med de regler som det innebär. Har du en egen, ny idé måste du fråga biskopen om den kan bli godkänd som ikon ur teologisk synpunkt.

Fjärde lagret, det skyddande skiktet:
Det fjärde lagret består av så kallad ”drying oil”, eller oljefernissa som bildar ett skyddande skikt. Ikonmålare från Vitryssland och Ukraina brukade använda vitan från ett ägg till det skyddande skiktet. Idag är shellack vanligast att stryka första strykningen med. Efter ett par veckor, eller upp till ett år senare, stryker du över ikonen med kokt linolja med handflatan tolv gånger.

Femte lagret, inramning:
Inramningen tillverkas separat och är ofta tillverkad i metall som fästs med spik på ikonen. Broderat tyg eller snidat trä kan också användas.

Material finns i välsorterade konstbutiker och online. Köp inte de dyraste penslarna, de penslar som studenter köper är utmärkta och är av ponnyhår, 0,0 till 9 och 10.

Det bästa pigmentet är det franska märket Sennelier, men det finns också ett antal svenska märken som är av god kvalitet. Men du kan själv göra pigment. Det finns ytterst få ställen i världen med den rätta mineralerna i jorden som malakit, azurit och hematit. En plats ligger utanför Filipstad och heter Långban, andra ställen är Utah i USA och i ryska Uralbergen.

Blanda pigment:
1. Blanda pigmentet med vattnet.
2. Tillsätt äggula som blandats med lättöl, (en äggula till ett skal öl).

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Få alla våra nyheter direkt i din inkorg, varje vecka:

Jag har läst och godkänner villkoren.
Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.