Lasse Hallström tog hjälp av Benny Rosenqvist: Tack vare honom har allt blivit glasklart

Filmregissören Lasse Hallström tvivlar inte en sekund – Benny Rosenqvist kan ta emot budskap från Andra sidan. Och nu tar Lasse hjälp av andevärlden inför sin nya storfilm Hilma. Benny hjälper honom få kontakt med konstnärinnan Hilma af Klint som varit död i sju decennier. Lasse får repliker till manus och dottern Tora, som ska spela Hilma som ung, får tips om hur hon ska agera framför kameran.

Text: Madeleine Walles
Foto: Gugge Zelander

Hilma af Klint fascinerar och fångar världen med sin konst, 77 år efter sin död. En av alla de som har ett nyvaknat intresse för denna pionjär inom abstrakt konst, är filmregissören Lasse Hallström. Under tre år har han studerat allt som finns att läsa om Hilma, böcker, hennes brev och anteckningsböcker. Han har träffat hennes efterlevande släktingar och personer från Stiftelsen Hilma af Klints verk. Nu ska hennes fantastiska liv och konsten hon skapat för eftervärlden, bli film – Hilma. Inspelningarna pågår just nu i Stockholm och Litauen och framför kameran står hans hustru Lena Olin som den åldrade Hilma och deras dotter Tora i rollen som den unga konstnärinnan.

Det som från början var tänkt som ett mindre familjeprojekt på svenska, blir istället en långfilm på engelska med Viaplay som ekonomisk finansiär och med premiär i både tv och på bio i en rad länder. Det färdiga resultatet tänker Lasse att publiken ska få se hösten 2022.

– Det blir i oktober nästa år, det ser jag på lövens färg, förtydligar mediet Benny Rosenqvist.

Benny har en alldeles egen roll i filmprojektet. Inte som aktör, men det blir ett speciellt tack till Benny i eftertexten, lovar Lasse. För som medium har Benny bidragit med material till manus på ett unikt sätt. Genom andlig kontakt med Hilma af Klint.

Vi befinner oss hemma hos Benny i Limhamn utanför Malmö och Lasse och Tora Hallström har åkt från sommarhuset i Falsterbo. Benny och familjen Hallström-Olin har haft ett gott och nära samarbete inför filmstarten. För hur tolkar man som regissör en människa som varit död i så många år? Vilka repliker kan man lägga i hennes mun? Och vilka egenskaper ska unga Tora ta fasta på i sin rolltolkning av Hilma?

Lasses nyfunna intresse för andlighet har vuxit sig allt starkare under samarbetet och samtalet denna dag, som var tänkt som en intervju, går till allas förvåning över i seans. Lasse och Tora ställer frågorna. Och Hilma af Klint ger svar.

– Hon är mycket nöjd med att du Tora ska gestalta henne, säger Benny. Du är en väldigt gammal själ med en vetenskaplig syn, du är faktaorienterad och går på djupet med allt du gör. Ni är så lika som personer.

– Hilma berättar för mig att hon hade mycket detaljkunskap inom fysik och kemi, samma italienska sätt att tänka som Leonardo da Vinci och Michelangelo – hon säger att hon är en outsider. Det är du också Tora, en konstnärssjäl och artist. Du jobbar långsiktigt, precis som Hilma gjorde. Jag känner att du har levt i Italien i tidigare liv.

Lasse-och-Tora-Hallstrom.jpgTora får veta av Benny att Hilma valt Tora och tycker hon passar perfekt att gestalta henne som ung.

Talar med Hilmas egna ord

Lasse har lagt ner ett enormt arbete på att läsa in allt om Hilma af Klint, han har lärt sig hennes språk, hennes sätt att uttrycka sig och är förbluffad över orden som kommer ur Bennys mun.

– Du formulerar dig exakt så som hon själv gjorde, säger Lasse. Det är så koncist och det du får fram stämmer bra med hur hon tänkte. Det känns äkta.

– Du berättar saker som inte kommit fram tidigare, sådant du omöjligt kan veta. Det gör mig övertygad. Och du ger mig ytterligare material att jobba med, repliker som jag lånar och skriver in i manus!

Han skrattar och skakar lite förundrat på huvudet.

– Jag blir lika fascinerad nu som första gången du gjorde en reading med mig, via Facetime. Du fick in en man som du sa var min pappa. Jag förstod det inte först, men så visade du hans rörelser, hur han tog sig för pannan, hans sätt att titta på människor. Du beskrev honom som en spjuver, en lekfull pojke. Beskrivningen var exakt! Då satt jag i New York och du i Limhamn!

Benny har känt av Hilmas energi redan dagen före, då han gick in i ett transtillstånd och glömde bort att både äta och dricka, precis som Hilma gjorde när hon gick in i sitt måleri.

– Hon var här igår, säger Benny. Jag känner tydligt att hon försatte sig i ett hypnotiskt tillstånd när hon målade, hon kunde jobba i timmar och visste inte själv vad det skulle resultera i.

– Hennes måleri förlöjligades av många. De andra i gruppen hon träffade för andliga sammankomster ville förstå, men hon kunde inte riktigt möta dem. Det var som att Hilma låg en nivå över alla andra.

Benny-Rosenqvist-Hilma-af-Klint.jpgLasse och Tora hemma hos Benny i Limhamn.

Ser sin egen framgång

Att kvinnor under Hilmas levnadstid uppfattades som smartare än män, skrämde många, förklarar Benny. Men Hilma var säker på det hon gjorde. Visste att hon var före sin tid. Benny ser hennes kvinnliga energi, den vackra stramheten i utseendet, glimten i blicken och han vänder sig åter mot Tora:

– Du är så lik henne. Porträttlik.

Tora undrar om Hilma hade ambitionen att bli berömd.

– Inte alls, svarar Benny. Hon förstod att det fanns ett hat mot henne, kyrkan och överklassen som hon kom ifrån skulle inte acceptera det hon höll på med. Hon var inte älskad av sin mamma och det var en stor förlust för henne för Hilma var ömhetstörstande. Pappan däremot, förstod henne. Han var av samma sort. Hilma förverkligade hans drömmar och han var lyrisk över sin dotter.

Men detta var en svår familj. Från sin farfar ärvde hon ett mått av galenskap som inspirerade henne att våga.

Men varför var då målningarna så viktiga för henne, undrar Tora. Benny svarar:

– Det finns ett ego i oss alla, hopp om att bli förstådda, även om vi förödmjukas. Nu pratar hon om Mästaren, en man hon såg upp till och som hon uppfattade hade samma tankegångar som hon själv, hon hoppades att han var den som skulle kunna möta henne.

Lasse nickar tankfullt.

– Det var nog Rudolf Steiner, säger han. Kan du se om hon har någon kontakt med honom på Andra sidan? Eller med sin syster Hermina?

Benny ser dem tillsammans.

– De förbereder sig på att gå ner igen. Ingen av dem är återfödd än. Hilma har sett och förstått sin egen framgång och den uppmärksamhet hon nu fått. Hon säger ”jag visste det”. Hon ville väcka uppmärksamhet, få oss människor att se vad andevärlden är och att förstå kvantfysik och det stora i livet. Det behövs nu, säger hon. Vi är redo.

Lasse ler igen.

– Du uttrycker dig verkligen exakt så som jag uppfattar att hon själv skulle ha sagt! Jag är nyfiken på hennes tidiga, abstrakta målningar. Är de inspirerade av andevärlden eller var de avbildningar?

Benny tar in det svar han får:

– Både och. I hennes målningar finns en likhet med de gamla egyptierna. Hilma hade även kontakt med utomjordiska varelser, något som de också pratade om med intresse i gruppen. Hon fick till sig saker från Andra sidan och från universum.

Lasse är nyfiken på dna-spiralen som syns i Hilmas målningar.

– Hon kallade den energispiral, säger Benny. Förklarar att den visar kretsloppet, energin till människorna. Spiralen är energi och den är livet. Inget dör. Vi kommer upp ur en spiral och går ner genom en spiral.

Hon såg med fingrarna

Tora har uppfattat att De tio största, de gigantiska målningar som Hilma är mest känd för, kom till när andar talade genom henne i sorgen efter den döda systern Hermina.

– Att måla dessa tavlor var ett sätt för Hilma att överleva, hon gick in i en energi som fick smärtan att försvinna, svarar Benny. Hon beskriver det som att energin var som en Sobril, ett lugnande medel för henne. När hon jobbade med sin konst var hon euforisk och lycklig.

– Hon var förtvivlad och deprimerad många gånger, inte minst efter systerns död eftersom hon upplevde att systern var den enda hon verkligen älskade. Hilma hade svårt att ge sig hän, hon var inte tillåtande. För henne var kärlek att bli sedd och bekräftad, men hon blev aldrig det. Hon levde i utanförskap med sin familj. Hon önskade att bli älskad för sin person, för den hon var, men hon var ingen enkel människa.

Benny beskriver en kvinna full av temperament. Hilma af Klint kunde bli riktigt arg, som ett vulkanutbrott. För att i nästa minut visa passion. Det växlade snabbt.

– Hon var osvensk, fortsätter Benny. Hon var extrovert och introvert på samma gång, pratar med händerna och säger att hon såg med fingrarna, som att ögonen satt i fingertopparna.

Lasse snappar direkt upp uttrycket – det tänker han nog använda i filmen! Han kommer tillbaka till Rudolf Steiner, vad säger Hilma om hans relation till hennes målningar?

– Han var avundsjuk, säger Benny. Han ville begränsa henne. Hon säger att hon trodde att han var en vän, men han var en fiende. Detta började hon förstå i slutet av sitt liv, han förstod men erkände det aldrig. Hilma var Steiners överkvinna och nu säger hon att ”han förstod vad jag gjorde men låtsades att han aldrig förstod, för det jag gjorde skrämde honom”.

Vad ger Hilma för förklaring till cirkeln, ett motiv som återkommer i tavlorna, undrar Lasse.

– Det är helheten, förklarar Benny. Energin återföds alltid, oändligheten. Hon fångade energin och ville ha den kvar. Det som finns inuti cirklarna är kommunikationen med själen, ljuset från Andra sidan, en likvärdig familj. Målningarna finns i templen på Andra sidan, dit vi kommer när vi dör. Templet dit Hilma tog sig när hon målade, sitt inre tempel. Hon kunde gråta, skrika, skratta när hon skapade. Då kom alla känslor.

Tora-Lasse-Hallstrom.jpgLasses nyväckta intresse för andlighet har växt sig starkare efter samtalen med Benny.

Tal på Oscarsgalan

Lasse är nyfiken på om hon fick hjälp av andra konstnärer när hon skapade De tio största?

– Nej, andra hade bara påverkat henne, förmedlar hon via Benny. Hon ville inte ha någon hjälp. Hon fick sin kraft från universum, den inre källan. Det var inget val hon gjorde, det var bara så och det gav henne känslan av att inget kunde stoppa henne.

Tora som suttit tyst en stund, undrar om Hilma är nervös för att hon ska gestalta henne. Svaret kommer direkt:

– Hon har valt dig och vet att du är perfekt. Hon är med dig! Var dig själv, då är du Hilma. Ni har samma kroppsspråk, du är precis som hon, sval och varm på samma gång. Du är tillräckligt kvinnlig men har en androgyn sida. Du har fångat henne redan!

Lasse tittar på Benny, han är imponerad.

– Jag träffade två andra medier innan jag tog kontakt med dig, men kände att de var fejk. Du ger mig hela tiden bevis på att du verkligen har kontakt med Hilma, det finns inte någon som helst tvekan! Det du fått fram vid våra samtal idag och tidigare hade krävt två års studier för att läsa in!

Han bekräftar att detta är ett otroligt spännande sätt att arbeta.

– Och helt nytt för mig. Tack vare Benny har allt blivit glasklart. Det är inte en slump att vi sitter här idag.

Lasse kände inte till Hilma af Klint förrän han 2016, då han planerade att göra en film om ufon, fick uppleva att någon tog hans hand och ledde honom in på den spiritualistiska vägen. En man som skulle hjälpa honom med filmprojektet, visade sig vara medial och kunde läsa Lasse. Han berättade om bilolyckan i snöiga berg då Lasses kusin och bäste vän dog som tioåring. Det blev aldrig någon ufo-film, men detta var första kontakten med andlighet, som kom att leda vidare till Hilma.

Tre, fyra gånger har Lasse besökt Hilma af Klint-utställningen på Guggenheim Museum i New York, det han filmat där kommer att avsluta Hilma, avslöjar han. Filmen som vi alltså får se i oktober 2022, enligt Benny.

– Du kommer att göra filmen om ufon också, avrundar Benny. Hilma öppnar helt nya dörrar för dig, nu kommer du att nå ut på ett annat sätt än tidigare. Jag ser att du tar emot ett pris på Oscarsgalan, du håller tal.

– Oj då, säger Lasse. Hur gammal är jag då?

– Närmare 80. Så det är inte för Hilma. Det är för den film du gör efter!

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Få alla våra nyheter direkt i din inkorg, varje vecka:

Jag har läst och godkänner villkoren.
Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.