Annons
Annons
Annons

Tidningen Nära på Instagram

Instagram
Annons
Annons

Näras meditationslista

Näras favoriter 1

Meditera dig i form

Övning
Hitta balans i din tillvaro och få sinnesro med hjälp av meditation. Att meditera stärker dig inifrån och ut – du blir lugn, fokuserad och förbättrar din hälsa. Forskning visar också på att meditation är bra för din hjärna och att du presterar bättre om du mediterar.

Meditation finns inom praktiskt taget alla världens religioner och har utövats i urminnes tider för att få mental styrka och känna välbefinnande.

Om du är stressad, spänd och orolig, kan du prova meditation som avkopplingsmetod. Meditation ger dig fokus på nuet och gör det lättare för dig att kunna hantera stressiga situationer.

Det är relativt enkelt och billigt att meditera, det kräver inte någon särskild utrustning och du kan göra det var du än är.

De första gångerna du mediterar kan det möjligtvis kännas lite svårt. Istället för att släppa alla tankar och koncentrera sig på andningen, är det vanligt att nybörjare distraheras av funderingar kring vad som skett eller på vad som kommer att ske. Men låt inte detta hindra dig, utan prova igen. Erfarna mediterare och flera forskare kan säkerligen försäkra dig om att det är värt att fortsätta.

Annons

 

Minskar stress

Meditation som avspänningsteknik är bra för din hälsa då det minskar nivåerna av kortisol i blodet, vilket gör dig lugnare. Kortisol är nämligen ett hormon som utsöndras av stress.

Att meditation minskar stress, får dig att slappna av och förbättrar din förmåga till koncentration har kontrollerats och bekräftats av forskare från universitet i Oregon. Meditation hjälper dig att behålla lugnet inombords i pressade situationer och upprätthålla en mental skärpa, det visar även undersökningar gjorda vid universitet i North Carolina och vid universitetet i Emory.

I studien vid Emory ingick tolv erfarna utövare av zenmeditation och ett tiotal deltagare i en kontrollgrupp. De sistnämnda hade inte någon erfarenhet av meditation alls. Alla i undersökningen fick genomgå några enkla kognitiva uppgifter och skannades samtidigt med magnetröntgen, fMRI, som mäter blodflödet i olika delar av hjärnan och visar hur aktiva dessa delar är.

Studien visade att de med erfarenhet av zenmeditation hade lättare att släppa taget om ovidkommande tankar och fokusera på andningen, något dessa forskare tror kan hjälpa personer som lider av depression, ångest, posttraumatisk stress och nedstämdhet.

Samtidigt visar forskning vid Wake Forest University School of Medicine att tre dagar med mindfulness-meditation i tjugo minuter effektivt kan reducera oro och smärta.

 

Skyddar hjärnan

Trots att människor förlorar neuroner, grå substans i hjärnan och får mer problem att koncentrera sig när de blir äldre, fann forskarna vid Emory att så inte är fallet för zen-utövare. De personer som i genomsnitt mediterat 40 minuter per dag hade en betydligt tjockare vävnad i den främre hjärnbarken, det område i hjärnan som är kopplat till närvaro, uppmärksamhet och sensorisk bearbetning. Detta ska enligt forskarna visa på att regelbunden meditation återskapar den grå substansen i hjärnan, vilket tyder på att meditation kan ha en neurologiskt skyddande effekt.

Med meditation kan du alltså bokstavligen mentalt träna din hjärna till det bättre och samtidigt ge den skydd.

Mediterande deltagare i en studie vid Wake Forest University School of Medicine förbättrade också sin kognitiva uppfattningsförmåga. De presterade tio gånger bättre i utmanande tester jämfört med andra deltagare, när det gällde att upprätthålla fokus och samtidigt kunna komma ihåg annan information.

Ta dig tid

Knepet att få tid till meditation är att göra det till en naturlig del av din vardag. Du kan förslagsvis meditera på morgonen innan du börjar med dina vardagsbestyr, eller på kvällen innan du går och lägger dig. Eller varför inte meditera på dina raster, på bussen eller i tunnelbanan? Gör din väntetid till värdefull meditationstid. Huvudsaken är att du hittar en meditationsform och en tid att meditera som passar dig.

En månad med mindfulness-meditation varje dag ska enligt forskning inte bara minska stress och oro, det ska också få dig att känna dig mer positiv.

Tycker du att det är svårt att komma igång på egen hand, kan du lyssna på en vägledd meditation på cd, i din mobiltelefon eller på YouTube. Du kan också hitta skön meditationsmusik på Spotify genom att söka på just ”meditation”.

Källor:
LiveSience.com, Ne.se, NewScientist.com, Mindapps.se, Uncc.edu 

 

Vill du lära dig att meditera? Nu kan du beställa Benny Rosenqvists webbkurs!


Att meditera är så enkelt. Alla kan göra det! Och mediet Benny Rosenqvist lovar att du kommer att känna stor skillnad i vardagen när du väl lärt dig meditationens grunder.

 

Därför ska du gå Bennys meditationskurs!

Du får ny energi

Du lär dig att hantera stress

Du blir gladare och mer kreativ

Dessutom kommer du märka att du sover bättre om nätterna

 

Webb-kursen innehåller vägledda meditationer, massor av tips och tydlig handledning i hur du går tillväga. Det är Benny som är din lärare!

Jag är intresserad! Hur gör jag?

Kursen kostar 249:- och du får sedan tillgång till den under ett helt års tid. Sen avgör du själv i vilken takt du vill lära dig och utvecklas.
Alla som går kursen får ett diplom, undertecknat av Benny själv!

Text: Lovisa Granberg
Publicerad: 2011-11-09

En nära tanke

Månadens fråga

Upplever du att fler män blir intresserade av andlighet?


Prenumerera på tidningen